1572 Views

Valgte smart utdanningsvei til jobb som kaptein på brønnbåt

Petter Kristiansen (29) var allerede i tenårene bevisst på hvilken retning han ønsket å gå når det gjaldt utdanning og yrke. Det har ført til at han i dag har det han selv omtaler som en drømmejobb i Alsaker Fjordbruk, som kaptein på landets største og mest avanserte brønnbåt, «Kristoffer Tronds», som er hele 90 meter, 18 meter bred og spekket med avanserte utstyr og smarte løsninger.

Mars 22, 2022
Petter Kristiansen i sitt rette element i kapteinstolen på brønnbåten «Kristoffer Tronds». Når du ser denne avanserte arbeidsplassen, skjønner man hvorfor den unge kapteinen slår fast at det hjelper å være interessert i data om du velger et yrke som dette.
Petter Kristiansen i sitt rette element i kapteinstolen på brønnbåten «Kristoffer Tronds». Når du ser denne avanserte arbeidsplassen, skjønner man hvorfor den unge kapteinen slår fast at det hjelper å være interessert i data om du velger et yrke som dette.
Skrevet av:

EDMUND MONGSTAD

Den unge kapteinen fant en rask og spennende vei til målet, gjennom bevisst skolevalg og praksis, en retning som han absolutt anbefaler andre ungdommer under utdanning å ta. Men før vi går til det feltet, tar vi med oss ungdomstiden. Petter Kristiansen vokste opp i fjæresteinene på Karmøy, og han var tidlig fasinert av alt som hadde med det maritime å gjøre. Allerede i 14-15 års alderen fikk han sommerjobb som fisker på en båt som tilhørte slekten. Fiskeriet foregikk for det meste i nærområdet og fjordene på Vestlandet, og redskapen var not. Dette var noe han likte godt, og pengene han tjente i ung alder var heller ikke å forakte.

Interessert i elektronikk

Snart var ungdomsskolen på hell, og retningen ganske klar. Kristiansen begynte på videregående skole på elektro, fordi han var svært interessert i elektronikk. Deretter gikk han videre ett år på maritime fag på Karmsund videregående skole med retningsvalg dekk. Etter disse årene på skolebenken var det om å gjøre å få seg lærlingeplass. Det tok litt tid, men han kom seg til slutt om bord som lærling matros på en knapt 80 meter lang, eldre bulkbåt som gikk i nord-Europeiske farvann. Etter at læretiden var over, fortsatte han ett år til på samme båt.

– På de tre årene lærte jeg mye, ikke minst takket være at det var mange eldre om bord med mye kunnskap og erfaring, og jeg fikk se mange nye havner og flotte steder i Europa, minnes Kristiansen.

Den unge karmøyværingen hadde fortsatt klare mål og ambisjoner, så etter de tre årene på bulkbåt, gikk turen tilbake til skolebenken, denne gangen til et to års langt utdanningsløp ved Karmsund tekniske fagskole. Han trengte bare ett år for å bli styrmann, men valgte to år for å kunne løse inn kapteinpapirer når han hadde opparbeidet seg nødvendig fartstid. Etter endt skolegang var han ivrig etter å komme seg i jobb. Det tok litt tid, så i mellomtiden arbeidet han tre-fire måneder på verftet Westcon i Ølen.

Den svære brønnbåten, «Kristoffer Tronds», i aksjon ved et av oppdrettsanleggene til Alsaker Fjordbruk, klar for å pumpe om bord levende laks.
Den svære brønnbåten, «Kristoffer Tronds», i aksjon ved et av oppdrettsanleggene til Alsaker Fjordbruk, klar for å pumpe om bord levende laks.

Fikk kadettplass på «Seivåg»

-Jeg fikk etter hvert kadettplass på Seistar Holding sin 55 meter lange og 1.000 kubikk store brønnbåt, «Seivåg». Der var jeg ett år, og hadde da nok fartstid til å kunne løse ut sertifi kat. Du trenger bare ett år for å kunne gjøre dette når du har fagbrev, som jeg hadde. Men kommer du rett fra høgskole, en annen utdanningsretning som en del velger, trenger du to års kadett tid, for å kunne løse ut kapteinpapirene, forteller Petter Kristiansen.

Han fikk deretter jobb som overstyrmann på brønnbåten «Mowi star», i samme rederi der han var kadett. Kristiansen var om bord der i åtte-ni måneder, før turen gikk tilbake til «Seivåg» som styrmann. Etter to år nådde han det endelige målet og rykket opp som kaptein. Denne jobben hadde han i halvannet år før turen gikk videre til selskapet Dess Aqua i Tasmania i Australia, om bord på den 84 meter lange brønnbåten «Aqua Spa». Der var han i tre åtte ukers turer som styrmann, og en seks-ukers tur som kaptein. Dette var en spennende jobb på andre siden av kloden der arbeidsmåte når det gjaldt oppdrett og brønnbåttjenester var ganske forskjellig fra her hjemme.

Kaptein på ny brønnbåt

-Jeg var allerede samboer på den tiden, og vi hadde en skjønn datter. Det var litt lenge å være borte fra familien, men var en nyttig erfaring som jeg ikke ville vært foruten. Jeg søkte da jobb hos Alsaker Fjordbruk som kaptein på en helt ny brønnbåt som var under bygging. Jeg fikk jobben, men koronaen førte til forsinkelser ved verftet i Spania, som bygget båten. I ventetiden tok jeg en ny tur på brønnbåten i Tasmania, og jeg var senere flere turer til verftet i Spania på byggeoppfølging. Der var også en god del av det fremtidige mannskapet, som jeg samtidig ble kjent, noe som var veldig kjekt og nyttig, forteller kapteinen fra Karmøy.

I dag stortrives om bord på den flunkende nye brønnbåten, «Kristoffer Tronds». For de mange unge som satser på en fremtidige karriere som kaptein, er hans valg av utdan- ningsvei og karriere noe han absolutt anbefaler. Å kjøre båten er det enkleste, slår han fast, mens det mest kompliserte er lasteprosessen, lossingen og behandlingen av fisken du tar om bord i båten. Kristiansen mener at det er viktig at man er interessert i data, og at man tilegner seg gode kunnskaper på dette området, da båter som dette har kompliserte prosesser der det meste styres digitalt.

«Kristoffer Tronds» er Norges største og mest avanserte brønnbåt. Den er 90 meter lang og kan laste 750 tonn med levende laks.
«Kristoffer Tronds» er Norges største og mest avanserte brønnbåt. Den er 90 meter lang og kan laste 750 tonn med levende laks.

Godt betalt yrke

-Har man interesse for maritim sektor og klare mål er den utdanningsretningen jeg har valgt, den kjappeste veien mot en skipsbro og jobb som styrmann eller kaptein, og det kan virkelig anbefales. Og om man velger å jobbe i oppdrettsbransjen, så er dette en fremtidsrettet næring som jeg har stor tro på. Her vil man trenge mye folk i årene som kommer, så det er bare å hive seg på skolebenken og ta et målrettet valg, anbefaler han.

Petter Kristiansen forteller videre at han har en svært interessant jobb, der få dager er like. Som kaptein har du mye ansvar, men det er også et meget godt betalt yrke, spesielt innenfor oppdrett. Det gjelder også om man velger et yrke som matros, slår han fast. Økonomisk sett er utdanningsveien han har tatt, et smart valg. Selv tok han bare opp litt studielån underveis, som i dag for lengst er betalt ned.

Den unge skipperen blir 30 år i desember og har en lang karriere foran seg. Han bor i Kopervik på Karmøy i eget hus sammen med sin samboer. Sammen har de to barn, en sønn på fem måneder og en datter på 3,5 år. Som kaptein på «Kristoffer Tronds# har han en turnus med fire uker på jobb og deretter fire uker fri. Når det gjelder arbeidsplassen har båten fantastiske fasiliteter og et mannskap på elleve personer. Båten frakter laks fra Alsaker Fjordbruk sine oppdrettsanlegg for laks i Rogaland og Vestland til slakteanleggene på land i samme region. Båten kan laste 750 tonn med levende laks.