1431 Views

Ung kar, klar for mer ansvar

Interessen for skruing har gitt Lasse Tømmerberg Knutsen fast jobb på fiskebåten Selvåg Senior. Med tiden har ansvaret vokst og 25-åringen gleder seg til fortsettelsen.

September 23, 2022
Livet på havet passer ikke alle, men Lasse Tømmerberg Knutsen trives godt. FOTO: NY NÆRING AS
Skrevet av:

Edmund Ulsnæs

–Det aller beste med denne jobben? Tja, det må være etter at vi har landet en god fangst, fisken er innmeldt og vi er på vei til land for å levere. Åh! Det er virkelig en godfølelse!

Lasse Tømmerberg Knutsen er maskinist på den 67 meter lange fiskebåten Selvåg Senior, tilhørende Sørheim Holding AS på Halsa i Nordland.

For 25-åringen er det, etter snart 4 år som fast ansatt, null problem å fremkalle sterke arbeidsminner:

– Etter endt jobb kan vi senke skuldrene og vet vi har gjort en skikkelig innsats.

For full maskin

I oppveksten elsket Lasse å både kjøre og reparere mopeder og cross-sykler. Faren hans, Ståle Knutsen, er utdannet bilmekaniker og har hatt forskjellige jobber innenfor vedlikehold på land. Derfor var det kanskje naturlig for sønnen å lande på noe av det samme? Nei, Lasse landet til slutt på yrket som maskinist.

Utdannelsen startet ved et år på videregående i Glomfjord, deretter maritime fag i Bodø. Etter dette fikk han læretiden på nettopp Selvåg Senior.

Lasse fylte på med toårig fagskole som maskinist og er i dag inne i sitt fjerde år som fast ansatt om bord. Underveis tar han gjerne også i et tak sammen med fiskerne.

–Som guttunger beundret vi jo den store båten der den lå ved kai. Vi var litt kry av at en såpass liten plass har en så stor båt!

Reder Egil Sørheim er en sentral mann i bygda Hansa og flink til å støtte ulike tiltak. Lasse kjente og til han fra før og da han trengte lærlingeplass, var det naturlig å spørre ham.

– Jeg hadde så veldig lyst til å jobbe på Selvåg Senior.

Mer enn bare motor

Hvis Lasse Tømmerberg Knutsen blir bedt om å beskrive arbeidsoppgavene sine, da peker han på gode rutiner som både ukentlig- og månedlige vedlikehold. Stadig går han nye kontrollrunder og ser til at utstyret fungerer optimalt. Han har også ansvar for økonomisk drift samt HMS. Ikke minst har han ansvar for at fisken blir levert på land på en kvalitetsmessig måte. Lasse oppsummerer oppgavene slik:

– I denne jobben må jeg være løsningsorientert. Får en feil når vi er langt til havs og dertil i dårlig vær, da det er ikke bare å hente hjelp! Våre maskiner er avanserte, og det er ikke bare å svinge i gang motoren ved å vri om tenninga. Mye av jobben min går på kommunikasjon og logistikk, men også handlekraft.

Selvåg Senior tar seg fortsatt utmerket ut ved kai ved Sørheimbrygga, 23 år etter at den ble levert til Halsa. Nå står Sørheimrederiet bak en investering på over 400 millioner kroner i nybygg av Selvåg Senior. Dette betyr fra neste sommer en topp moderne arbeidsplass for Lasse Knutsen og de andre om bord. FOTO: NY NÆRING AS

Enorm vekst

I 2010 landet norske fartøyer fisk og skalldyr for en førstehåndsverdi på over 10 milliarder kroner. Dette var første gang inntekten var så stor. Elleve år etter, i 2021, ga den samme næringen inn 23,2 milliarder kroner. Samme år var torsketråleren Nordtind fra Stamsund landets aller største. Ifølge oversikten fra Norsk Fiskerinæring lå førstehåndsverdien på 237 millioner kroner. Selvåg Senior har en respektabel 37. plass på lista og kan sjalte med en fangst på 19,8 millioner kilo fisk og med en førstehåndsverdi på 125,8 millioner kroner. Litt lengre ned på lista finner vi Sørheims Meløyfjord, med fangst på 7,8 millioner kilo og verdi 62 millioner.

Lønn for strevet

Inntekten fra fangsten skal selvsagt også gjenspeiles i mannskapets gasje. I tillegg skal risiko, lange vakter og turnus, honoreres ekstra.

I et tidligere intervju skal reder Egil Sørheim ha uttalt følgende:

–Å være mannskap på fiskebåt er fortsatt forbundet med risiko. De ansatte må være mye borte fra familiene sine. Derfor er det viktig at vi har en lønnsevne der de kan og skal tjener betydelig mer enn en norsk industriarbeiderlønn.

Ikke for alle

Det er likevel ikke bare lønna som trekker Lasse til havs. Han mener også at flere burde vurdere dette yrket og framsnakker gjerne dette livet.

–Jeg synes ikke folk skal være redde for å prøve det ut. Kanskje har det aldri vært mer pågang for å bli fisker enn det er i dag. Lønna frister sikkert, men yrket gir jo så mye mer!

Igjen velger Lasse Tømmerberg Knutsen å være realitetsorientert og nøktern.

–Vi snakker om et krevende yrke. En ting er å jobbe hardt fysisk og ute, men det er heller Ikke alle som takler det å være borte fra dem der hjemme. Når man er fisker kan det være vanskelig å få det til å fungere på hjemmebane, med familie og små barn.

Lasse Knutsen vet han snakker om. Han har foreløpig ingen barn, men samboer.

– Det krever noen tilpasninger, innrømmer han.

Hav, land og turnus

– På fiskebåten Selvåg Senior er vi ikke flere enn ni mann, pluss en lærling, opplyser Lasse:

– Dette er såpass få at et godt og tett samarbeid er helt nødvendig.

Når det kommer til turnusordningen, forteller 25-åringen at han er en måned ute, og en måned hjemme.

–Det passer meg fint, innrømmer han og ler:

–Da rekker jeg akkurat å bli litt lei, sånn at det alltid er litt godt å komme hjem, men også godt å komme ut på havet igjen!

Lasse Karlsen har skaffet seg alle sertifikatene som gjør at han kan gå som maskinsjef. På den siste turen fikk han prøve seg i den nye rollen. FOTO: NY NÆRING AS

Nytt farvann

Spesielt trives Lasse Tømmerberg Knutsen i ukjent farvann.

–Mannskapet får oppleve og se så mye. I vinter har vi fisket både ved Island og Irland. Vi har også fisket utenfor Danmark. Den unge maskinisten snakker varmt om yrket sitt, men er også realist og rosemaler ikke tilværelsen ombord: –Sjølsagt plages vi av og til, og det blir noen lange dager der man er trøtt og sliten. Men alt dette er glemt når det er på det mest spennende. Når nota går ut, vet vi jo aldri hva som følger. Ved noen tilfeller har jeg fått beskjed om at dette kommer til å bli et stort kast, men resultatet er knappe 40 tonn. Andre ganger tror vi at kastet er lite, men så trekker vi 1000 tonn sild. Lasse Tømmerberg Knutsen har sjøstjerner i øynene: – 1000 tonn, det er MYE fisk!

Artig med tillit

–Jeg begynte «nederst», minnes Lasse.

– Nå er jeg maskinist. Jeg og har tatt all utdanningen og alle sertifikatene som kreves for å kunne være maskinsjef. Det er artig at rederiet og sjefen stoler såpass på meg at jeg allerede har fått muligheten til å prøve meg i den jobben!

Neste år får vi også en helt ny og veldig avansert båt. Den er bedre utstyrt og har mye elektrisk styring og helt nye systemer. Nå ser jeg fram til en utfordrende og ny tid!

Lasse T. Knutsen (25)

Oppvokst på Halsa, sønn av Ståle Knutsen og Beathe-Iren Tømmerberg, lillebror av Sofie og Hege. Utdannet motormann i Glomfjord og Bodø, med læretid hos Sørheim Holding AS, deretter fagskole som maskinist ved Bodø Maritime Fagskole. Fast ansatt som maskinist på fiskebåten Selvåg Senior siden 2018, og har nå kjøpt hus på hjemstedet. På fritiden fortsatt aktiv trommeslager i det lokale tribute-bandet Brothers in arms.